De Bosplas ligt in Bosweide, de villawijk van Ypenburg. De bosrijke omgeving is ontstaan uit de camouflagebossen van het vliegveld. De bosplas is gegraven voor de zandaanwinning van de A4
Het centrum van Ypenburg is door de eeuwen heen een centrum van beschaving geweest. Al in de steentijd woonden er mensen op het Ypenburg duin.
VISSERS EN JAGERS
Vissersfuik gemaakt van takken.
POLDERS
Op oude kaarten zijn de polders ingetekend, met rechtsonder Ypenburg.
JOHANNAHOEVE
Bij de gevechten rond de Johannahoeve vielen de de eerste burgerslachtoffers.
BOSPLAS
Zandafgraving voor de aanleg van rol- en startbanen.
DEELPLANNEN
Ypenburg is gefaseerd ontwikkeld in deelplannen.
Op jacht naar eten
Uit opgravingen is gebleken dat de eerste bewoners zowel zoet- als zoutwatervissen, vogels en klein wild consumeerde. De bewoners jagen onder andere op herten en wilde zwijnen. Daarnaast hield men rundvee en varkens en verbouwde men waarschijnlijk granen. Er zijn plantaardige resten op het duin gevonden van framboos, hazelnoot, wilde selderij, braam en wilde appel.
Weilanden verdeeld
Omstreeks 1100 ontstaat in de dorpen rond het veen behoefte aan landbouwgrond. Langs de afwaterstromen wordt het veen ontgonnen. De grafelijke eigenaren gaven de grond te leen aan leenmannen, die boeren het gebied lieten ontwikkelen. De boeren groeven sloten en wierpen waterweringen (caien) op om de waterstand te beheersen. Het landschap van kavels en sloten ontstaat vanaf de Vliet, de Gantel en de Goo. De Postenkade, Brasserskade en de Veenweg in Nootdorp zijn nog bestaande oude caien. Om de waterstand en de dreiging van de zee in te dammen ontstond het systeem van ambachten en waterschappen. Bewoners betaalden voor beheersen van de waterstand. In 1290 ontstaat Hoogheemraadschap Delfland.
ONSCHULDIGE SLACHTOFFERS
Ontstaan van de Bosplas
Frits Diepen wilde in de jaren vijftig een startbaan aanleggen. Defensie begon – in aanloop naar de overgang naar een militaire basis – in 1952 met het uitgraven van de huidige bosplas. Het zand werd gebruikt voor de aanleg van rol-, startbanen en dispersals, de plek waar vliegtuigen ‘geparkeerd’ werden.
Ontwikkelen in stukjes
Bij de start van de ontwikkeling van dit gebied ligt het grondgebied van Ypenburg verspreid over de gemeenten Nootdorp, Pijnacker en Rijswijk. Vanwege de grote belangen van de gemeente Den Haag besluiten de vier gemeenten in een gemeenschappelijke regeling de plannen te verwezenlijken. De grond grotendeels eigendom van het Ministerie van Defensie wordt overgedragen aan het Samenwerkingsverband Ypenburg en omliggende kwekerijen en boerenbedrijven worden opgekocht. Frits Palmboom maakt het stedenbouwkundig plan en wordt supervisor voor de bouwlocatie. In 1994 levert hij het masterplan op. In 1998 worden de bestemmingsplannen van de verschillende gemeentes definitief vastgesteld.
Europese aanbesteding
De ontwikkeling wordt aangestuurd vanuit een integrale deelplanontwikkeling. Door alle daarvoor in aanmerking komende plannen in een keer op de markt te brengen wordt financiële zekerheid verkregen over de opbrengst van de woningbouw. Van de 25 deelplannen worden er 13 met een Europese aanbesteding in competitie aangeboden aan ontwikkelaars. Een unieke werkwijze binnen de woningontwikkeling. Een selectie commissie maakt een keuze en legt die vervolgens voor aan de gemeenteraden.